Cizrnový poklad

cizrnaCizrna je v našich končinách poněkud opomíjenou potravinou. Jde o luštěninu, která je snadno dostupná, cenově přijatelná, zdravá a hlavně chutná. Možná budí trochu nedůvěry, protože to není tradiční české jídlo. Navíc jde o luštěninu, která třeba u dětí (nebo našich partnerů či manželů) nebývá vždycky oblíbená. Ale předsudky s klidem stranou. Snad se mi podaří vás během pár následujícíh řádků přesvědčit, že stojí zato jí alespoň ochutnat.

Například průměrný Egypťan má údajně cizrnu velmi v oblibě i ve formě nezralých zelených semínek, které si dává třeba na svačinku. A oné svačince říká Malana. Cizrna se jí i sušená a vyrábí se z ní i mouka. Mouka se používá například na chléb, sušenky. Já jí používám třeba i na palačinky. Většina pokrmů se připravuje zcizrny vařené (například hummus, polévka). Oblíbená je i smažená varianta-falafel. Cizrna má méně výraznou oříškovou příchuť, dá se tedy použít na sladko i naslano.

Velkou výhodou je bezpochyby nutriční složení. Obsahuje totiž 2,6 % tuků, z toho hlavní podíl tvoří cis-nenasycené mastné kyselin (včetně omega 3 i omega6!). Z výživového hlediska už jen díky správnému zastoupení tuků bychom jí měli opěvovat. Dále obsahuje 27,4 % sacharidů, z toho jen šestina tvoří cukry (tedy 100 g obsahuje necelou kostku cukru) a pětinu tvoří vláknina. Bílkoviny tvoří 9 % cizrny. A i zde by srdce výživáře mohlo zajásat. Neboť je zde zastoupení aminkyselin velmi široké. Navíc je cizrna významným zdrojem kyseliny listové, vitamínu C i vitamínů rozpustných v tucích, nezanedbatelný je i obsah minerálních látek Mg, Ca, Mn, Fe, P, K. (Procenta uvedená v tomto odstavci jsou uvedená pro zralou vařenou nesolenou cizrnu).

Složení cizrny s sebou nese i pozitiva pro zdraví člověka: vysoký podíl vlákniny v kombinaci s cis-nenasycenými mastnými kyselinami a vysokým obsahem bílkovin je zaručeným ternem. Pravidelnou konzumací budete bojovat proti civiliačním chorobám (jako cukrovka, obezita, infarkt, rakovina tlustého střeva) budete mít hezčí vlasy i pokožku.

Příště vás naučím jednoduchou cizrnovou polévku. Receptů s cizrnou nosím v hlavě hodně. Jestli jsem vás ještě ke koupi pytlíčku s cizrnou nepřesvědčila, tak vás na ní určitě stejně brzy nalákám :).

Zdroje

  • http://nutritiondata.self.com/
  • Alajaji, S.A., El-Adawy,  T.A.: Nutritional composition of chickpea (Cicer arietinum L.) as affected by microwave cooking and other traditional cooking methods. Journal of Food Composition and Analysis (2006).

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

0 Comments on “Cizrnový poklad