Zdravé vánoční mlsání, jde to vůbec?

žitné perníčky

 Pokud považujete za pamlsek ovoce, zeleninu, luštěniny a vlákninu, pak určitě ano. Ale pokud máte na mysli cukroví, pak si řekněme upřímně: Pojem zdravé cukroví si prostě odporuje.  Samo slovo cukroví totiž v sobě nese odpověď. Cukr! A ten zdravý není, ani hnědý, ani třtinový a ani vitamín C v citronové polevě to nezachrání. Kouzlo vánočního zdravého mlsání tkví v množství. Pár kousků jednorázově nic nezkazí, patří to k Vánocům. Tím mám na mysli nežrat cukroví už před adventem a během něho :).

Jsou cukrovinky, které jsou vyloženě zdraví škodlivé (obsahují nekvalitní trans nenasycené mastné kyseliny , ořechy s plísní, žluklé krémové náplně) a cukrovinky, které se snaží přinést alespoň nějakou přidanou hodnotu(ty se v pekárně mezi cukrovím na váhu asi moc často najít nedají).

Já jsem letos objevila žitné perníčky a je to pro mě asi objev roku. Peču perníčky minimálně deset let, ale až letos jsem zjistila, že ty žitné jsou oproti těm pšeničným ještě chutnější, měkčí a prostě mnohem lepší. Pokud perníčky ozdobíme před vložením do trouby ještě mandličkama, pak nebudou potřebovat cukrovou polevu a budou tradiční a výrazně zdravější, nebo spíše výrazně méně nezdravé.

A zde je můj recept (máme velkou rodinu, dělám proto rovnou z kila… jsme zas u toho množství:) )

  • 1 kg žitné mouky
  • 500 g cukr moučka
  • 400 g medu
  • 4 vejce
  • půlka sáčku kypřicího prášku do perníku, nebo bezfosfátový kypřicí
    prášek a koření na perníčky…tady se fantazii meze nekladou.

Vytvořit těsto ze všech ingrediencí klidně nechte dětské ruce, ty umí udělat divy a přitom podpoříte psychomotorický vývoj. Pokud je budete dělat sami, pak doporučuji během hnětení decku červeného na krvinky. Nechte těsto přes noc uležet v lednici (po náročném hnětení a víně je dobré nechat odpočinout nejen to těsto). Druhý den bude vše jednodušší :D. Pečte na cca 160 -180 °C a už žádné víno, ať to nepřipálíte!

No a teď už jen vydržet do Vánoc! Přeji vám klidný advent.

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Cukry a sladidla, Ovoce a zelenina, Recepty, Tuky