Palmový olej, seznamte se.

DSC_1083Kamarádka se mě tuhle ptala, jestli je kokosový olej to samé jako palmový, když oboje roste na palmě. Mám to ale chytré kamarády, nad tím se přece většina lidí vůbec ani nepozastaví. Udělala mi vážně radost. A tak jsem jí slíbila článeček. Tak tady je :).

Dneska se zaměřím na palmový olej. Ten se získává z oplodí plodů palmy olejné. Zdůrazňuji že z oplodí a nikoliv z vnitřku, z toho se totiž získává olej palmojádrový, který má výrazně jiné složení než olej palmový. Palmový olej obsahuje 49 % nasycených mastných kyselin. Zdrojem těchto kyselin jsou převážně živočišné tuky. Vysoký podíl ve stravě není rohodně žádoucí, protože zvyšují nedobrý cholesterol v krvi, přispívají k infarktům a zvyšování tlaku. A taky se po nich dosti výrazně snadno tloustne. V malé míře neuškodí (nebojte se jíst maso!), ale všeho s mírou a u nasycenýcm mastných kyselin to planí minimálně trojnásob.

Ale zpět k palmovému oleji. Díky vysokému podílu nasycených mstných kyselin je tento olej tepelně stabilnější a odolnější oxidaci. Kdybychom si to přeložili do řeči kuchařek, je tento olej vhodný pro smažení a fritování a nežlukne tak rychle. A protože je navrch levnou surovinou, dává se do většiny ztužených rostlinných olejů, levných sušenek, čokoládových polev a náhražek, náplní různých pochoutek, dokonce i paštik. Tím, že jde o levný olej, který je stabilní a nežlukne tak rychle, využívají je výrobci s velkou oblibou. A v tom je ten problém, jíme ho příliš, aniž bychom to tušili, tím si zakládáme na kornatní cév a ostatních civilizačních chorob.

Palmový olej obsahuje vitamíny E a K. Ty podporují stabilitu oleje a dávají mu typické zabarvení do červena. Mají anitoxidační aktivitu nejen v oleji, ale i v našem těle. Ale abyste nenabyli dojmu, že tím se stává olej zdravým. Jedna lžíce sice obsahuje přibližneě 10 % denní doporučené dávky vitamínu E. Ale také obsahuje celou třetinu maximální denní dávky nasycených tuků. Mnohdy sníme bez povšimnutí mnohem více, než jednu lžici během dne!

Palmový olej je výrobci skoro zbožňován. Jeho velká spotřeba vede k velkému sklízení a to souvisí s odlesňování pralesů. Za mě palmový olej dostává palec dolů. A v čem je jiný ten palmojádrový a kokosový? Můžu vám prozradit jen to, že palmojádrový má ještě vyšší podíl nasycených mastných kyselin než palmový olej a že kokosový  jich má ze všech tří nejvíc. Více vám ale povim až příště!

 

Zdroje:

http://nutritiondata.self.com/

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Tuky