Manuál zákazníka: balené potraviny

Další miniseriál je tady. Tentokrát se zaměřím na nakupování – posvítíme si na etikety balených potravin. Inspirovala jsem se v jednom nedalekém obchodě. Mají tam pokaždé spoustu chyb, které by se daly vytknout. A je k neuvěření, že pokaždé je tam zaručeně najdu znovu, přestože je vždy slušně upozorním. Jedna televizní stanice rozdává placičky s nápisem potravinový inspektor, ale už neporadila, jak vlastně nakupovat…

Jak nakupovat balené potraviny

  1. Pečlivě si přečtěte název výrobku (vše musí být uvedeno česky). Pokud chcete jogurt, musí být v názvu výrobku slovo jogurt výslovně napsáno (žádná pochoutka, lahůdka, dezert, či pouze lahodný, jemný… prostě jogurt). Stejně tak tavený sýr musí mít v názvu tavený sýr, nikoli pouze tavený, jemný, na mazání a podobně. Zde by se příkladů našlo smutně mnoho. Pozorní musíte být tedy hned na začátku.
  2. Země původu: chcete mléko z Belgie (nic osobního, Belgii mám hodně ráda) nebo z Čech? Je klasický český výrobek z Německa?
  3. Balení: podívejte se na gramáž a srovnejte s cenami podobných výrobků za 100g či určitou váhu: stejně velká krabice neznamená automaticky stejně velký obsah.
  4. Skladují obchodníci kupovanou potravinu podle předpisů? Jsou například vejce, jogurty, sýry, maso v chladu?  Máslo není hranaté (pokud tedy má být hranaté – farmáři je dodávají i v jiných tvarech) nebo je dokonce měkké? Pak ho raději vraťte, protože po cestě mezi zákazníkem a výrobcem mohlo dojít k zahřátí a opětovnému ochlazení. Tady je možné riziko mikrobiální nákazy a jiných nepříjemností. Pár praktických rad najdete třeba v tomto článku.
  5. Podívejte se na datum spotřeby: „spotřebujte do“ je datum, které se nesmí překročit. Pokud je toto datum překročeno, nesmí se výrobek prodávat (ani ve slevě, ani za korunu, prostě vůbec). Takové zboží může být dokonce zdraví škodlivé. Pokud je uveden termín „minimální trvanlivost do“, jde pouze o doporučení, dokdy byste měli výrobek spotřebovat. Může se dále prodávat, musí být ale na jasně označeném místě a s uvedením, že se jedná o zboží po minimální trvanlivosti.
    Ani vy byste doma neměli jíst potraviny po uvedeném datu spotřeby. Važte si svého zdraví!
  6. Podívejte se na složení. Opravdu chcete jíst dobrovolně škroby, ztužené tuky a podobné? Co je vám přednější – cena nebo složení výrobku? Raději si kupte méně, ale kvalitně…
  7. Alergeny a jiná zdravotní rizika musí být součástí popisu výrobků. Ale to alergici určitě pečlivě sledují běžně.
  8. Až na posledním místě si všímejte obrázků a usměvavých zákazníků na obalech. Je to jen reklama a ta na kvalitu vážně vliv nemá!
  9. A nakonec ještě častý dotaz: Co je číslo šarže? Je to kód jedné várky (soubor výrobků vyrobených při stejných podmínkách, ze stejných surovin a ve stejném čase). Číslo slouží pro případné zpětné dohledání vadných výrobků. Není nezbytně nutné ho na výrobek uvádět, někteří výrobci pro zpětné dohledání používají datum spotřeby.

Preferujete výrobky s popisem jako je dětská šunka, jogurt pro děti či sýr plný vápníku? Můžu vám prozradit jedno tajemství: šunka nebude pro malé děti vhodná nikdy a sýr má vápník v sobě obsažen přirozeně. Takové nápisy nejsou nijak ukotveny v zákoně a vlastně nic neříkají. Jen by vás měly upozornit na to, že musíte zapojit selský rozum… Pro úplnost: výrobci nesmějí lhát (nesmí se stát, že výrobce napíše např. „prospívá trávení“, aniž by to byla pravda). V tomhle se tedy na popis výrobku můžete spolehnout. Pokud zakoupíte výrobek, který je vyloženě špatný, pak můžete napsat podnět na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Lidé ze SZPI jednají velmi mile (představa krutého inspektora je vážně mylná) a uděláte asi lépe, než psát nezkušeným redaktorům. Ti případ medializují i přesto, že se v problematice vůbec nevyznají…

Pro zvídavé (aneb jak se blýsknout třeba na rande)

Pod čarou

etiketaA ještě malý testík. Na závěr jsem vybrala příklad jedné etikety výrobku: je na ní velký název jahelné křupky, přitom obsahují 80 % kukuřice a jen 20 % jáhel. Možná by se měly jmenovat spíše kukuřičné s přídavkem jáhel. Tady se asi něco úplně nepovedlo, že? Popis je navíc velmi nečitelný a nemůžu nikde dohledat číslo šarže. Milým zjištěním bylo, že místo uvedených 75 gramů vážil výrobek rovnou 89 gramů. Takže výrobek v akci, a ještě bez reklamy. No hurá! (Netvrdím, že je výrobek špatný, koupila jsem ho. Je to jen příklad, jak si popisků všímat. Příkladů by se našlo opět velmi velmi mnoho.)

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Seriál „Manuál zákazníka“