Všeho moc škodí a o soli to platí dvojnásob!

Tentokrát se zaměříme na kuchyňskou sůl, neboli chlorid sodný. V pohádce Maruška říká, že je nad zlato, jenže čeho je moc, toho je příliš. Statistiky tvrdí, že soli jíme dokonce přespříliš. Pro názornou představu se spolu tentokrát vrhneme rovnou na čísla, ta mluví za vše…

WHO doporučuje omezit příjem soli pod šest gramů denně. Nové doporučení jde dokonce ještě níže (pod 5 g).  Děti do tří let by neměly překročit denní dávku tří gramů soli a batolata ve věku jednoho až tří let dva gramy soli denně. Podle tohoto doporučení jsem sestavila tabulku, kolik to vlastně je a jak snadné je toto doporučení překročit už během dopoledne. Limit jsem stanovila podle staršího doporučení (6 g na den), abyste neřekli, že jsem na vás moc přísná:

g soli % z DP
dospělý dítě
(1–3 roky)
dítě
(3–6 let)
Tretters chips (100 g) 2,0 33 99 66
Bohemia chips (100 g) 1,8 30 90 60
Jogurt hollandia bílý (100 g) 0,1 2 6 4
Mléko (100 ml) 0,1 2 6 4
Ovesná kaše expres s jahodami (Emco) 0,4 7 21 14
Corn flakes (30 g) 0,8 13 39 26
Oreo sušenka (11g) 0,1 2 6 4
Puding z prášku 0,2 3 9 6
Tavený sýr (25 g) 0,6 10 30 20
Eidam 30% (100 g) 2,5 42 126 84
Hovězí maso syrové (100 g) 0,2 3 9 6
Šunkový salám (100 g) 2,7 45 135 90
Špenát (100 g) 0,3 5 15 10
Bistro nudle v sáčku (vitana) 3,0 50 150 100
Sleď v tomatové om. (konzerva) 1,9 31 93 62
Krajíc chleba 0,9 15 45 30
Rohlík 0,6 10 30 20
Párek (100 g) 3,0 50 150 100
Kečup (12 ml) 0,3 5 15 10
Coca cola light (0,3 dl) 0,4 7 21 14
Střední hranolky (McDonald’s) 0,8 13 40 20
Milk shake jahoda – střední (McDonald’s) 0,5 8 24 17

Není těžké si odvodit, že párek v rohlíku s kečupem zapitý lehkou kolou jako svačina nebude úplně ideální (a to mám na mysli pouze sůl…). U malých dětí stačí, aby snědly samotný párek a už překročí denní limit. Ani krajíc chleba s taveným sýrem obložený šunkou není dobrou volbou, podle WHO doporučení v něm najdete polivnu své denní dávky soli.

Sůl je pro tělo nezbytně nutná, ale nadmíra jednoduše vadí. Jde o celý komplex negativních vlivů na náš organismus. Ledviny nejsou schopny při vysokém množství sodíku  v těle (a právě chlorid sodný je jeho velkým dodavatelem) pracovat, jak by měly, dochází k zadržování vody v těle a následně ke zvyšování krevního tlaku. Vysoký krevní tlak nedělá radost tepnám, srdci ani mozku.

Jak přišli odborníci zrovna na oněch pět gramů? Jde o číslo orientační, zprůměrované, svou roli hraje váha, denní fyzická zátěž, vrozené dispozice metabolismu a další faktory. Oněch pět gramů vzniklo jako výsledek sledování optimálního poměru sodíku a draslíku v krvi. Nadmíra sodíku vede k nerovnováze těchto dvou minerálních látek a spouští právě zmíněné potíže s ledvinami. A nemůže dojít naopak k nedostatku sodíku? Myslím, že toto riziko je velmi zanedbatelné (obzvlášť pro klasického Evropana).

Nechci ve vás vyvolat paniku ze soli, ale spíše zamyšlení nad tím, co a kolik denně sníme, a kde všude se sůl . Když držíme diety, řešíme množství tuků a cukrů, a na sůl, jejíž přebytek nám dokáže docela uškodit, zapomínáme. I u soli tedy platí zlaté pravidlo: všeho s mírou.

 

Zdroje:

  • http://www.bloodpressureuk.org/microsites/salt/Home/Whysaltisbad/Saltseffects
  • http://www.nefrologie.eu/cgi-bin/main/read.cgi?page=vyzivove_tabulky
  • http://www.who.int/dietphysicalactivity/reducingsaltintake_EN.pdf
  • Etikety z našich zásob v lednici

Poznámka pod čarou

  • Uvedená číslo jsou pouze pro orientační představu. Jsou vypočítaná především na základně uvedených údajů na obalech jednotlivých výrobků.
  • Tabulka uvádí doporučený příjem soli pro dospělé, batolata a předškoláky. Jde o orientační hodnoty. Každý výrobce má svou recepturu a tím pádem se můžou výrobky ve složení významně lišit.

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Děti a jídlo, Pitný režim, životospráva