Lehký hráškový krém

Hráškový krém je ideální lehké jídlo – pro přípravu i pro žaludek. Celé vaření trvá vážně jen chvíli a výsledek očekávejte přímo skvostný. Přitom dietní a plný bílkovin. Jí ho i náš Samík, který je jinak zarputilým odmítačem zeleniny.

Seznam surovin (pro dvě osoby)

  • 600 g hrášku
  • 1 litr vody (nebo ještě lépe vývaru). Vývarem však nemyslím polotovarovou kostku z obchodu, ale ten poctivý domácí (z kuřecího to není jaksi ono, nejlépe chutná z vývaru hovězího).
  • pár kapek olivového oleje
  • 2 kousky toustového chleba
  • 100 g parmezánu

Jaký hrášek koupit? Ideálně čerstvý od českých výrobců. Jenže v tuto roční dobu by bylo shánění čerstvého jako posílat Marušku pro jahody. Nebojte se mražené zeleniny. Mražení je bezpečný způsob konzervace a přitom zůstává zachována většina vitamínů. Rozhodně ale nepoužívejte pro přípravu konzervovaný výrobek. Z takového by polévka dobrá rozhodně nebyla.

Postup

  1. Vařte hrášek cca 15 minut ve vodě (vývaru). Ale ne déle! Už by z toho byl spíše hrachový krém a ztratilo by to čerstvou chuť, která hraje hlavní roli.
  2. Po uvaření vše pořádně rozmixujte.
  3. Rozmixovanou směs propasírujte nebo přeceďte přes sítko. Zbytek ale ještě nevyhazujte.
  4. Osolte, opepřete a pokud máte rádi pořádně horké polévky, pak ještě dohřejte.
  5. Servírujte posypané trochou parmezánu, zakápněte olivovým olejem a můžete přidat i pár orestovaných kostiček toustového chleba.

hrášek Nákres bez názvu(5)hráškový krém

Rady a tipy

Hrášek obvykle nadýmá. Ale po rozmixování a přecezení (pasírování) se zbavíte obalu kuliček hrášku a tím i plynotvorných složek. Je tedy vhodný pro kojící maminky i starší kojence. Ale můžete si ho dát i před důležitou schůzkou s klienty. Dostanete přitom do těla i vitamíny a minerální látky (železo, vápník). Krém je také bohatým zdrojem bílkovin i sacharidů a pokud to nepřeženete s olejem a sýrem, bude mít malý obsah tuků. Celkem skvělá potravina!

Tím, že odstraníte slupky z kuliček, zbavíte pokrm i podstatné části vlákniny (včetně oligosacharidů), tedy látek tělu prospěšných. Oligosacharidy patří mezi prebiotika, která slouží jako potrava probiotikům (ona prospěšná střevní mikroflóra). Bylo by škoda slupky vyhodit (oligosacharidy se prodávají celkem draho v lékárnách). Já je ráda ujídám při vaření nebo k chlebu místo oblohy. Zkuste to také (tedy pokud zrovna druhý den nemáte důležité jednání).

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Děti a jídlo, Recepty