Olivový olej

O olivovém oleji se toho napovídalo už hodně. Který je ten správný? Proč je jeden levnější a jiný drahý jako láhev dobrého vína? Jak ho správně skladovat? Je vhodné na něm smažit? Pokud Vás už tyto otázky někdy napadly, pak čtěte dál.

V obchodech je olivových olejů spousta. Který ale koupit? Existuje několik typů olivových olejů – extra panenský, panenský, rafinovaný a také jejich směsi (smíchá se panenský s rafinovaným). Extra panenský a panenský se vyrábí lisováním plodů za studena, což je metoda velmi šetrná a zůstává zachováno maximum možných prospěšných látek. Naproti tomu rafinovaný olej začíná svou cestu lisováním plodů za tepla a chemickou úpravou (touto úpravou dochází k odstranění cenných látek v oleji, ale zase se toho vytěží z olivy více). Po lisování plodů zbudou tzv. pokrutiny, tedy odpad po lisování. Ty je možné ještě dále zpracovávat a využít z nich zbytky oleje – výsledný produkt bude ale nevalné kvality (zato samozřejmě bude ještě levnější). Typ oleje poznáte jedině podle etikety, je nutné přečíst si ji pořádně. I mě se podařilo koupit směsný olej s pokrutinami.

Po zakoupení je nutné ho dobře uskladnit – v temnu do 20 °C. My skladujeme v lednici; sice krystalizuje (ztuhne, prostě nevypadá tak hezky), ale to na kvalitu nemá vůbec žádný vliv. Olej a slunce nejsou kamarádi. Tmavá lahev ochrání tedy olej lépe. I přes správné skladování dochází v oleji k reakcím, proto byste jej měli ideálně do dvou měsíců spotřebovat.

Hlavní složkou olivového oleje jsou mononenasycené mastné kyselin (ty zdravé!), dále také přírodní antioxidanty, minerály, vitamíny a jiné dobroty. Proto má olej dobrý vliv na naše zdraví. Při pravidelném požívání se můžete těšit na pocit z toho, že si budete více pamatovat, kosti vám budou vděčné, budete snižovat riziko rakoviny, zlepšíte si trávení, nebudete se muset bát vyšetření cholesterolu, krevní destičky vás budou mít radši než kdykoliv předtím. A jistě bude váš život i v mnohých jiných směrech obohacen.

Vaříme, smažíme… nebo snad ne? Pokud chcete, aby vliv oleje na vaše zdraví byl opravdu dobrý, je nezbytné ho umět správně používat. Nenechte se klamat kuchtíkama z televize (i když tvrdí, že tomu rozumí). Sice má panenský olej dobrou stabilitu a někteří autoři uvádějí, že s ním lze v klidu pracovat při teplotách kolem 180 °C, ale díky nejšetrnějšímu zpracování obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek a ty jsou velmi citlivé na teplo. Už při 148 °C dochází ke změnám některých těchto látek. Při vyšších teplotách pak dochází k degradaci nenasycených kyselin, které se mění polohu z cis (ty zdravé) na trans mastné kyseliny (ty rozhodně nezdravé). To si raději kupte levnější (třeba řepkový) olej nebo ještě lépe olej určený na fritování a smažte na něm. Ušetříte nemálo korun a výsledek bude pro vaše zdraví stejný, možná dokonce lepší. A řízky vám nebudou smrdět po olivách :-).

Malé shrnutí nakonec: kupujte kvalitní extra panenský, skladujte jej do 20 °C v temnu. Na extra panenském oleji nesmažte (pokud chcete opravdu na oleji smažit, pak raději preferujte jiný). Výsledkem bude extra zdravý a chutný pokrm. Pokud ještě nevíte co darovat blízkým pod stromeček, olivový olej podle mě není vůbec špatným tipem.

Zdroje

  • FROHN, Birgit. Olivový olej a přírodní léčba : Prevence proti infarktu. Olomouc : Fontána, 2002. 168 s. ISBN 80-7336-016-0.
  • Tips for Preparing and Cooking (whfoods.com)

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Tuky