Bylo, nebylo jednou jedno probio…

Izolované bifidobakterie na plotně

… takhle vypadají bifida v laboratoři

Jsou probiotika k něčemu opravdu dobrá? Kde je vlastně najdu? Má Dana Morávková pravdu? Co je to ta pozitivní mikroflóra? Po sepsání článku o zakysané smetaně mi přišlo hodně dotazů týkajících se probiotik. Pokusím se na některé stručně odpovědět.
Ale nejdříve trocha teorie: dobrého vlivu prokysaných mlék si všimli vědci už před sto lety. Mezi nejčastěji používané probiotické bakterie patří bifidobakterie (například B. bifidum (kde B. znamená Bifidobacetrium), B. longum, B. infantis a další) a laktobacily (Lactobacillus casei, L. rhamnosus, L. johnsonii). Jsou to bakterie mléčného kvašení, které mají dobrý vliv na naše zdraví. Pomáhají zvyšovat odolnost organismu, bojují proti rakovině, snižují sérový cholesterol v krvi, případně pomáhají obnovovat mikroflóru po antibiotikách, upravit trávení a dělají spoustu dalších pěkných skutků. Podmínkou je, že je budete jíst denně. Ale kolik toho musíte sníst? V tom mají vědci trochu hokej, ale většina tvrdí, že úplně bohatě stačí 10 až 100 gramů výrobku.

Na jakém principu to celé funguje? Je to jednoduché – sníme výrobek s probiotiky a můžeme mít hned blahodárný pocit, jak nám cestují probiotické bakterie trávicím traktem (jsou odolné vůči kyselému prostředí žaludku, alkalickému prostředí ve střevě, vůči žlučovým kyselinám, prostě hrdinky). Pak se usídlí v tlustém střevě a tam za nás tiše bojují především tím, že produkují kyselinu mléčnou a další látky, které způsobují právě všechny jejich pozitivní vlastnosti. (Jen pro úplnost – v jogurtu je i L. delbrueckii subsp bulgaricus. Přestože je je to laktobacil, podmínky trávicího traktu nepřežije.)

Kde ty potvůrky sehnat? V obchodě je koupíte nejlépe v acidofilním či zakysaném mléce, kefíru,  zakysaném podmáslí či syrovátce nebo probiotickém jogurtu (já fandím Hollandii!). Budou i v té malé bílé lahvičce nebo zeleném kelímku. Ale přiznám se, že je nemám ráda. Už jen ta reklama: seriálová herečka Morávková sedí na zeleném gauči a ukazuje, jak se má báječně na těle i na duši po požití zázračného kelímku. Za ty peníze bych se zaručeně cítila báječně taky… Výrobci různě komolí názvy bakterií k obrazu svému: L. casei imunitááás, L. casei defensis, Bifidus actireguláris a podobné. Jde jen o reklamní název, nic speciálního a jedinečného se nekoná. Třeba takový L. casei imunitas je prostě L. casei jako v jakémkoli jiném výrobku. Platíte jen za značku (podobně jako třeba u oblečení).

A jsou probiotika z lékárny lepší? Pokud máte problémy s mlékem, tak jsou skvělou  alternativou (ale výrazně dražší). Účinek mají stejný, jako mléčné zakysané výrobky s probiotiky. Ale je tu ještě jedno ale. Nic není dokonalé. Jestliže si koupíte výrobek, který bude obsahovat hodně cukrů, modifikovaných škrobů, případně umělá barviva, aromata, sladidla, pak se onen zdravý efekt trochu ztratí. To si kupte raději přímo tobolky v lékárně.

Na zdraví! Já si jdu dát pořádnou sklenici kefíru.

Komentáře

Na stránkách najdete články nabité zajímavostmi o jídle, bez růžových brýlí a objektivně. Jsem absolventkou VŠCHT Praha, oboru Technologie potravin (2010) a Specializace v pedagogice (2013). Od dubna 2013 se snažím popularizovat chemii skrze projekty The Chemistry is all around us-network, Noc vědců 2013, 2014, Vědu v ringu, programu AMGEN Teach aj. Nově jsem součástí projektu Scichallenge, který se právě rozbíhá. To vše pod hlavičkou VŠCHT. Hrozně ráda v rámci práce jezdím na konference po Evropě a sbírám znalosti od zkušenějších. Ale hlavně, jsem maminkou čtyř dětí.

Označeno v Mléčné výrobky